Jätte stor slemklump
28.02.2018
Hej. Jag började med p-piller för ett tag sedan och hoppade över de första gula tabletterna (de som gör att jag får mens). Sedan dess har jag fått lite brunaktiga flytningar med massa slem. Nu tog jag de gula tabletterna och jag fick inte min mens utan bara samma bruna flytningar men tänkte inte mer på det eftersom det tar tid innan man får sin mens. Men nu på fjärde dagen fick jag helt plötsligt grov mensvärk. Det kändes inte som mensvärk utan som stickningar, och de kom med jämna mellanrum. Jag tänkte bara att det kanske var för att min kropp inte var van med p-pillerna. Men sen efter 3-4 timmars av lidande gick jag på toa och en slemklump nästan lika stor som ett ägg blandad med blod kom ur mig. Det kändes jätte konstigt och efter den kom ut fick jag mens. Jag är orolig att det är något som är fel. Sara

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.03.2018
Hej.
Jag vill börja med att brätta lite hur p-piller funkar, eftersom det verkar som om personen som skrev ut dem till dig inte förklarade saken:
Jag vet ju inte exakt vilka piller det är du äter, och det finns ju många olika sorter, men jag utgår ifrån det du skriver. Du har alltså börjat med p-piller och ätit den första kartan med verksamma piller (de vita pillren på din karta) Dessa piller innehåller två olika hormoner, som dels hindrar ägglossningen från att ske, och dels gör slemmet i livmoderhalsen segare och svårare att tränga igenom för spermierna.
De gula pillren du har i din karta innehåller INGET verksamt ämne. De är sockerpiller. Godis helt enkelt. Poängen med dem är att man skall ta dem för att hålla uppe vanan att ta ett piller alla dagar. Det finns vissa sorter av mini-piller där det fanns två olika färgers piller med olika hormoninnehåll för olika perioder i månaden, men detta är inte fallet med några p-piller jag känner till. Det är med andra ord inte de gula pillren som "gör" att du får din mens, de gör ingenting alls - så det kvittar om du tar dem eller inte ur ett medicinskt perspektiv. Detta borde din barnmorska ha förklarat för dig, för att det inte skall uppstå missförstånd, men alltid kommer inte yrkesmänniskor ihåg att saker som kan vara självklara för dem inte nödvändigtvis är det för alla andra.
Då man har börjat med p-piller är det vanligt att blödningarna förändras, t.ex. som i ditt fall att det är mer som bruna flytningar. Mensblodet är ju i sig inte alls samma sorts blod som du har i blodådrorna i resten av krppen, utan en blandning av blod, slem och den slemhinna som byggts upp i livmodern. Så det är inte ovanligt att det kan komma klumpar eller trådar i mensblodet, och i sig betyder det inte att någonting är fel. Det kan göra mer ont om det är klumpar, eftersom de är svårare för livmoderhalsen att skicka vidare, men jag tror inte att det finns någon anlening till oro. OM smärtan skulle bli olidlig, om du får feber eller blodet luktar illa så skall du kontakta en läkare. Men på basen av denna enskilda händelse så tror jag att det var helt normalt - om än lite ovanligt.
Det är ju rimligt att tro att det var svårare för ditt "mensblod" att ta sig ut om det satt en slempropp i vägen, men det behöver inte betyda att någonting är fel. Följ med situationen helt enkelt och kontakta läkare om du känner att någonting oroar dig.
Kram
Tessi