Kan inte skjuta upp mensen
25.01.2018
Hej! Jag har sen jag var 15 (är 23 nu) ätit samma p-piller och har alltid kunnat skjuta upp mensen utan några problem i flera månader. För ca 1,5 år sen så fick jag nya piller som innehöll exakt samma ämnen som dom förra sa dom, problemet är dock att nu kan jag inte längre skjuta på mensen mer än en vecka längre. Vad är det för fel?
/mvh less Queen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.01.2018
Hej.
Rent medicinskt så är det ingenting som är fel. Din kropp är planerad så att du skall ha mens en gång i månaden, och därför är även de flesta p-piller uttänkta så. Kroppen mår helt enkelt bäst om man följer en rytm som är lik den naturliga. Det finns tjejer som "behöver" äta sina piller flera månader i sträck utan paus eftersom de lider av väldigt kraftig värk eller kraftiga blödningar - men det innebär inte att kroppen skulle tycka om det.
I ditt fall har du tidigare "lyckats" flytta din mens genom att äta flera kartor i rad, men just nu funkar det inte utan du börjar blöda ändå. I sig är det inget konstigt med det. Det är en av de vanligaste "biverkningarna" med att äta flera kartor i rad att man får mellanblödningar, och det beror oftast på att kroppen inte "orkar" hålla hormonnivån så hög att slemhinnan skall hållas kvar. (väldigt förenklat).
Med tanke på att du har ätit samma piller sen du var 15, så är det inte heller speciellt konstigt att din kropp inte reagerar likadant på dem, eftersom din kropp inte är likadan som den var för 8 år sedan.
Jag vet ju inte vilken anledning du har att flytta på din mens. Om du har diskuterat saken med din läkare/gynekolog och hen har sagt att det är okej att du gör det så är det inte min sak att säga emot. Men i största allmänhet tycker jag att det är bättre att inte hoppa över mensen bara för att man tycker att det är "jobbigt" eller obekvämt att ha mens. Din kropp gör sitt bästa för att fungera så normalt som möjligt, så om du inte har en fysisk orsak till att äta flera kartor i rad (t.ex. väldigt kraftiga blödningar eller värk) så tycker jag att du skall hålla pauser mellan kartorna.
Var snäll med din kropp. Du behöver den.
Kram
Tessi