Kan man bli gravid under mensen ?
09.11.2017
Hej! Har haft mens i 2 dagar (det har slutat nu) och hade skyddat sex med min kille. Ungefär 4 timmar senare stoppade han in den igen fast denna gång utan kondom. Vi insåg det och slutade i panik
Går även på p-piller och missade ett par piller i mitten av kartan. Torsd-torsd. Samma vecka som jag blev klar med 'skyddat sex' perioden började min mens vecka. Kan jag ha blivit gravid? Anonym

Ungdomsinformatören Liselott svarar
10.11.2017
Hej Anonym!
Eftersom du hade mens, han inte kom inuti dig och du går på p-piller, så har du nog bättre chans att vinna på lotto än att bli gravid av de där sekunderna han var in i dig oskyddat. Det ska nog verkligen ske något slags James Bond-sannolikhet för att det ska vara möjligt. Så oroa dig inte. Det var bra att du funderade på det, dock, eftersom man ju faktiskt inte kan räkna sig som skyddad när man missat piller i kartan. Men då uppstår ju bara risken att man ändå får en ägglossning - det är alltså inte heller garanterat att man får ägglossning då - men den behöver ju inte heller råka inträffa precis då han kanske kanske har någon levande spermie (under förhuden, i försatsen) som skulle klara den tuffa resan hela vägen fram till ägget. Så andas ut du bara. Och ladda upp med kondomer inom armlängds avstånd tills nästa gång de eventuellt råkar ske att du glömmer ett piller :)
Hälsar Liselott