Klumpar i mensen
10.07.2018
Jag fick mens idag när jag vaknade. Jag har haft mens i ungefär 1,5 år nu och jag fick det när jag var 13 år gammal. Jag vet att jag har riklig mens men just idag så är det extremt mycket. Jag satt i soffan och skulle precis gå på toa då det känns som att tampongen håller på att glida ut. Men jag använde inte tampong då. Jag sprang till toan drog ner byxorna och trosorna och både kände och såg hur blodklumpar på 5×5 cm kom ut ur mig. 2 stycken på samma gång.
Min fråga är, är det normalt? Vad är det? Borde jag uppsöka sjukhus?? Pepparrot

Ungdomsinformatören Liselott svarar
11.07.2018
Hej!
Ne, jag tror inte att du behöver uppsöka sjukhus. Jag tror att det var delar av slemhinnan som höll fast mensblodet som lossnade - och det är totalt ofarligt!
Se, så här funkar mensen: Fram tills ägglossningen, så samlas det blod i slemhinnan inne i livmodern - du har kanske sett bilder på en livmoder i genomskärning? Kolla tex bilden på den här sidan, där är slemhinnan det mera ljusrosa skiktet som ägget sedan fäster i när det blivit befruktat (nedersta ägget). Slemhinnan fungerar ungefär som en tvättsvamp, du vet som man har i duschen, fast med en hinna på som håller fast mensblodet där. Om ägget alltså blivit befruktat, så fäster det på hinnan och börjar först ta sin näring av blodet i slemhinnan innan livmoderkaka, livmodersträng osv skapas. Men om inget befruktat ägg kommer dit, så behövs ju inte blodet mer, så ungefär efter ett par veckor gör sig kroppen av med mensblodet för att ladda upp till nytt innan nästa ägglossning.
Då mjuknar slemhinnan och faller sönder och kommer ut tillsammans med mensblodet. Ny slemhinna skapas nog efteråt, men vanligtvis märker vi inte när den gamla kommer ut, den blir så tunn att allt bara ser ut som mensblod. Men ibland kan man ha "klumpar i mensen" som är just små delar av slemhinnan, och ibland är de där klumparna större. Jag tror inte att det är speciellt vanligt att de är fullt så där stora, men det betyder inte att något måste vara fel.
Våra kroppar kan bete sig lite underligt ibland helt av naturliga orsaker och utan att vi gjort något för att orsaka det. Redan bara under tonåren är det normalt att kroppen förändras och utvecklas även efter att man fått mens och då kan mensen också förändras helt av sig själv. Det är inte speciellt länge sedan du fick din första mens, sett ur mensperspektiv, och du är rätt ung, så det är mycket möjligt att det skett någon helt normal hormonförändring eller något som plötsligt gjort att slemhinnan inte löst upp sig som den brukar. Om du har riklig mens är det också logiskt att du har mer slemhinna. Det kanske bara var en engångshändelse men det är också möjligt att det kommer att vara typiskt för din mens.
Om det fortsätter så där under många menser kan du bra gå och kolla upp det vid kommunens/stadens preventivrådgivning/familjeplanering, men jag tror som sagt att det inte är någon fara. Fortsätter det, och det stör dig, kan det eventuellt hjälpa med att börja med något preventivmedel som har som vanlig biverkning att minska på mensmängden. Ett flertal av dem kan till och med göra så för en del tjejer/kvinnor att mensen upphör helt, tex minipiller och hormonspiral.
Så lugn bara! Det kan dock löna sig att vara beredd under mensen, tex ha lite större bindor med i väskan, för att undvika läckage, och kanske pröva menskopp istället.
Kram, Liselott