Köpa mensskydd
22.09.2022
Hejsan!
Jag har haft min mens i lite mera än ett år och har ett återkommande problem, jag vågar inte köpa mensskydd!
Just nu har jag tagit skydd från toaletterna i skolan, men vet inte hur jag ska göra på helgerna, lov osv.
Kan/vågar inte fråga min mamma eftersom att det är inte något vi pratar om ofta, jag har berättat till henne att jag fått mens, men tror nästan att hon glömt det eftersom att vi inte pratar om det ALLS?
Har ingen äldre syster som jag kan fråga eller ta av, och vågar typ inte köpa på affären, vet att det inte är något som ska vara pinsamt men tycker bara att det är det? Vad ska jag göra?
Tack för att ni tar er tid till att läsa denna fråga! Törnrosa

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.09.2022
Hej,
Om din mamma vet att du har fått mens så tycker jag att det borde vara naturligt att hon köpte hem mensskydd även till dig? Sannolikt har hon ju själv mens så det borde inte vara någon överraskning för henne.
Om du inte vågar handla det själv så kanske du kan åka med din mamma till butiken och då lägga ner mensskydd i vagnen, eller påpeka åt henne att det behöver köpas då hon skall åka till butiken. Precis som du skriver så borde det inte vara pinsamt, men jag vet att det ändå kan kännas väldigt privat och många vill inte diskutera det med sin mamma. Men även om det för dig känns som en "stor sak" att ta upp det så tror jag inte att hon kommer att tycka att det är konstigt. Det är ju möjligt att din mamma tror att du blöder väldigt oregelbundet eller att du inte har fått mens sedan du berättade det för henne eftersom du inte har sagt någonting om det?
Ta mod till dig och påminn din mamma om att köpa mensskydd, alternativt skicka ett textmeddelande åt henne eller skriv en lapp om du inte vill säga det högt.
Kram,
Tessi