Kort menscykel
03.12.2018
Hej! Jag har ett problem, min menscykel brukar oftast vara kring 20-23 dagar. Det här är jättejobbigt eftersom att jag har mens så ofta. Jag vet att det säkert finns många som har samma problem och inte upplever det jobbigt men jag gör det. Kan man t.ex. börja med p-piller för att få menscykeln att bli längre? Är det en bra ursäkt för att gå till skolhälsovårdaren och fråga efter p-piller? Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.12.2018
Hej.
Med p-piller blir mensen oftast regelbunden och mer sparsam, och i ditt fall skulle den antagligen komma lite mer sällan precis som du säger. Sen har det ju också fördelen att man är skyddad från ofrivillig graviditet.
För att börja med p-piller skall du kontakta preventivrådgivningen i din hemkommun, så bokar de en tid åt dig och du får gå dit. I de flesta kommuner får inte skolhälsovårdaren dela ut p-piller mera utan det mesta sköts via preventivrådgivningen (mödrarådgivningen/familjeplaneringen.) Ring och boka en tid dit, deras telefonnr hittar du på din hemkommuns hemsida.
Kram och lycka till.
Tessi