Kortare mens än vanligt
06.06.2017
Hej. Jag brukar ha mens i 5 dagar. Men nu har den bara varat i 1 dag.varför? Ska jag fortsätta gå runt med mensskydd ifall det skulle komma mer? För just nu kommer ingen mer mens. Och den dagen jag hade mens så hade jag bara jättelite. Inte så mkt som jag brukar.
Inser just nu när jag sitter o skriver att det faktiskt har kommit lite mer mens. Men det kom absolut ingen mens i går. Varför nu? Vad beror detta på ? Cece katt

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.06.2017
Hej,
Mensen kan variera väldigt mycket i både mängd och utseende från gång till gång utan att det behöver betyda att någonting är fel. Oftast får man helt enkelt inte veta vad det beror på att mensen är annorlunda - den bara är det.
Jag förstår att det kan kännas lite oroväckande om mensen plötsligt är helt annorlunda än den varit tidigare gånger, men så länge du inte har haft sex och därför skulle behöva oroa dig över en eventuell graviditet så är det alldeles i sin ordning.
Följ med under de kommande månaderna. Om du oroar dig över saken så kan du ta upp saken med en läkare eller på en ungdomsmottagning men jag tror inte att de heller kommer att ge dig något annat svar än att det är helt okej, mensen är sån. Ha med dig en binda eller ett trosskydd i väskan för säkerhets skull så är du beredd om den plötsligt skulle dyka upp igen.
Kram
Tessi