Köttliknande klump i mensen
25.04.2017
Hej, jag är 17 år och har haft mens ett tag. Idag var det en stor klump som kom ut när jag tog ut tampongen det såg ut som en ca 3-4cm köttbit, 1cm bred och några mm tjock. Jag blev jätteorolig är detta något farligt? Har aldrig haft sex så jag kan inte vara gravid Blomman

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.05.2017
Hej.
Eftersom du har använt tampong så är det möjligt att klumpen dels bestod av koagulerat blod. (en del av vätskan har sugits upp i tampongen så det har lämnat en tjockare klump av vävnad kvar.) Sen är ju mensblodet en blandning av blod och slem och den hinna som byggs upp i livmodern varje månad, så det är inte alls konstigt att det kan finnas bitar eller trådar med i mensblodet. För det är alltså inte samma sorts blod som kommer ut om du får ett sår i handen.
Så oroa dig inte. Det är nog helt normalt. Följ med situationen. Om det skulle börja lukta konstigt så kan du vända dig till en barnmorska eller ungdomsmottagning och tala med dem, men annars behöver du inte göra någonting alls.
Kram
Tessi