Kraftig mens
16.08.2017
Hej,
Min menscykel har alltid varit 28 dagar men nu senast jag fick mens så fick jag den tre dagar senare och hade först mens i 2 dagar sedan blev det uppehåll i 2 dagar och sedan hade jag lite mens 1 dag och dagen efter så fick jag jätte grym mens. Har haft riklig mens nu i 3 dagar. Men jag har ingen mensvärk. Jag måste byta tampong 1 gång i timmen ungefär och har binda i också då det läcker ibland. Det är jättejobbigt och får inte sova ordentligt om nätterna då jag vaknar alla gånger jag håller på att läcka.
Pratade hastigt med min läkare angående detta och han sa att det kunde vara av medicinen men att jag också ska gå till en gynekolog och jag ska ta ett prolaktin blodprov. Men vad kan vara fel? kan det göra mig infertil? Mollan

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.08.2017
Hej.
Det är nog väldigt svårt, och ganska onödigt att spekulera i vad det kan bero på att du blöder så kraftigt. Jag tycker precis som din läkare att du skall se till att bli undersökt av en gynekolog och gå på de blodprov som ordinerats. Ibland hittar man ingen orsak till problemet, medan man andra gånger gör det.
Den vanligaste orsaken till ovanligt kraftiga blödningar är att det av en eller annan anledning har blivit nån sorts rubbning i hormonnivåerna. Därför är det också nödvändigt att ta blodprov. En annan anledning kan vara myom eller eller polyper i livmodern. I vissa fall beror blödningen på endometrios, men det känns inte speciellt sannolikt i ditt fall om du inte tidigare har haft kraftiga blödningar. Och precis som du skrev så kan vissa mediciner påverka hormonnivåerna vilket kan resultera i kraftigare blödningar.
Som sagt, en gynekologisk undersökning och eventuellt ett ultraljud där de kan titta på hur det ser ut i dina äggstockar/äggledare/livmoder skulle antagligen vara en god idé.
Jag tror inte att du behöver oroa dig över att det skulle påverka din fertilitet.
Kram
Tessi