Långdragen mens
06.08.2015
Hej. Är 26 år. Fick barn för fem månader sedan och äter inget preventivmedel idag. Har varit till BM på återbesök och allt såg bra ut. Tog också cellprov-väntar fortfarande svar. Tog cellprov för tre år sedan som inte visade på några förändringar.
Jag har hela tiden delammar men blivit mindre och mindre då bebisen hellre vill ha flaskan. Just nu ammar jag endast en gång per dag. För några veckor sedan började jag få lite blod i mina flytningar. (Beror inte på sex)Mycket sparsamt och inland bara en gång om dagen vid toalettbesök, sedan lite över en vecka sedan har det blivit mer blod och är nu som en mycket sparsam mens men helt utan klumpar i. Behöver inte använda skydd.
Vad kan detta vara? Blev direkt orolig för cancer men vet att den risken är liten. Är det hormonerna som spelar ett spratt?
Hur länge kan blödningen hålla på innan jag kollar upp den? Nybliven mamma

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.08.2015
Hej.
Eftersom du inte ammar så mycket mer så tror jag att blödningarna du har beror på att din kropp jobbar på att starta upp din menstruationscykel igen. Det normala är ju att den "sover" medan man ammar, men nu då du inte ammar lika mycket börjar den "normala" hormonproduktionen ta över pånytt.
Jag tror inte att du behöver oroa dig för cancer. Eftersom du nyligen tagit cellprov så finns det nog ingen anledning att fundera över det. (sannolikt skulle de ha ringt från hvc ifall ditt provsvar hade varit avvikande.) Men om blödningen fortsätter så kan du ju ringa dem och fråga upp provsvaret, och på samma gång fråga vad de tror om blödningen. Min gissning är dock att det inte alls är "hormonerna som spelar dig ett spratt" utan helt enkelt hormonerna som gör det de borde göra - de startar om systemet och det kan vara lite knaggligt i början.
Följ med situationen någon vecka, och ring efter det till rådgivningen om det inte ger sig.
Sköt om dig!
Tessi