Lite mens eller bara konstig flytning?
11.09.2016
Hej! Igår fick jag rosa flytningar och jag tänkte ''men va ere för fel på me nu tå??''. Mot kvällen blev det mer blod i och nu idag är det inte riktigt rosa flytning utan mer som pikkulite mens. Så lite att jag inte behöver använda trosskydd. Kommer istället lite blod (blandat med flytningar) när jag torkar och så fick jag igår kväll och nu en liten röd fläck i trosorna. Jag tror nu alltså att det är mens i alla fall, eftersom datumet skulle passa bra med mensen. Dessutom har jag lite mensvärk. Jag har varit extremt (!!!) stressad den senaste månaden så det kunde vara en logisk förklaring till varför jag har så lite mens nu. Låter min teori rimligt eller borde jag fara och visa upp mig till gyn? Är inte gravid.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.09.2016
Hej.
Om datumet passar ihop med att det skulle vara din mens, så tror jag nog att det är mensen som är på gång. Alla månader blöder man ju inte lika mycket - ibland kommer det mer och ibland mindre helt enkelt, och det betyder inte att någonting måste vara fel. Det kan hända att din mens är lite "trög i starten" och att du börjar blöda mer dag 3 eller 4, men det kan också hända att du helt enkelt inte blöder så mycket denna månad, Det kan hänga ihop med att du stressat mycket, men alltid hittar man inte någon orsak till varför mensen är ovanlig utan det bara är så.
Så ingen panik. Bara att följa med läget och se vad som händer.
Kram
Tessi