Märklig mens
18.04.2019
Jag har alltid haft mycket mens i minst 7 dagar. Den här gången hade jag väldigt lite mens (nästan bara bruna flytningar) i ca 4 dagar. Vad kan detta bero på?? Orolig tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.04.2019
Hej.
Det är knappast någonting du behöver oroa dig över. Mensen kan variera från en månad till en annan utan att det betyder att någonting är fel. Om du vet att det inte finns någon risk för graviditet så behöver du inte fundera mer på saken. Oftast får man inte veta anledningen till att mensen kan vara rikligare eller mer sparsam från en månad till en annan, utan det bara blir så. Det kan bero på små variationer i hormonnivåerna att livmoderns slemhinna helt enkelt inte växer sig lika tjock varje månad och då finns det mindre som kan komma ut.
Det är inget du behöver oroa dig över. Bara att följa med situationen.
Kram
Tessi