Mellanblödningar
28.10.2018
Hej!
Jag har nu i ca 4-5 månaders tid haft regelbundna mellanblödningar. Dom kommer ungefär 1-2 veckor efter att jag haft mens och håller i sig i ett par dagar. Det är inte direkt blod men mörka flytningar blandat med svarta/röda klimpar. Använder inga preventivmedel med hormoner i.
Är detta normalt med tanke på att jag under mina 4 år med mens aldrig förr haft en mellanblödning men nu har dem regelbundet? Och vad kan det bero på? Verkligen jobbigt! Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.10.2018
Hej.
Det är alltid svårt, nästintill omöjligt att veta vad mellanblödningar beror på. De kan vara helt normala och "bara" bero på att du har ägglossning just då,  eller vara ett tecken på en liten hormonell obalans. Men de kan också tyda på en infektion eller en könssjukdom. Om du vet att du har haft oskyddat sex så att det kan finnas en risk för en könssjukdom så skall du testa dig. Kontakta då preventivrådgivningen i din hemkommun så får de lägga in remisser till dig. Skulle det inte röra sig om en sexuellt överförbar sjukdom så kan du i vilket fall som helst kontakta dem så kan ni tillsammans fundera över om ni skall testa dig för andra infektioner, boka en läkartid eller bara följa med under några månader till.
Som sagt, det behöver inte vara någonting alls, det kan hända att det helt enkelt är så du funkar just nu. Men jag förstår att det är lite irriterande och gör dig fundersam. Så kolla upp saken med en barnmorska på preventivrådgivningen så skall vi hoppas att du känner dig lugnare sen.
Kram
Tessi