Mellanblödningar
28.06.2015
Hej
Jag har börjat äta p-piller som heter Cilest 28 för 2 veckor sedan.. Men innan dess hade jag hormonspiral, tyckte att den gjorde ont och inte helt enkelt passade mig. Som sagt, efter ca en vecka av p-pillren så började jag blöda, nu har jag blött i 10 dagar i rad, Jag är jätte trött från blödningarna de e bara jobbigt. Vad kan man göra? När går blödningarna bort, jag har annars inga andra biverkningar.
Hjälp :( Trött tjej

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
30.06.2015
Hejsan! Tråkigt att du inte trivdes med din hormonspiral. Precis som du vet har du drabbats av en biverkning av dina p-piller. Fler än 1 av 10 användare drabbas av mellanblödningar. Tyvärr kan jag inte svara på hur länge din blödning håller på. Jag förstår att du är led. Sommar och allt... Det rekommenderas att man provar ett nytt preventivmedel i 3 månader innan man slutar eller alternativt byter sort. Just för att "nybörjar-biverkningarna" ska gå över. De flesta drabbas av sådana här biverkningar under första o andra kartan. Sen har kroppen anpassat sig.
Så håll ut lite till...
Med vänlig hälsning,  Annika     barnmorska - hälsovårdare