Mens
09.06.2019
Jag är riktigt less på min oregelbundna mens. Just nu är den hela nio dagar sen och före hade jag ca 10 dar med rinnande flytningar.
Enligt min kalender (som räknar ut det själv) har jag haft tre mensar när den var uträknad. Fjärde hade jag bara brun mens, femte en vecka för tidigt, sjätte en vecka sen, sjunde fyra dar sen, åttonde fyra dar tidig, nionde 2 veckor för tidigt och för mig så var det exremt mycket flöde, tionde normal. Alltså jag blir ju galen...
Förr hade jag en ordentlig klimatångest med att ha i två veckor trosskydd innan själva mensen kom, men nu har jag en menskopp. Problemet nu är att jag kan tycka att det är fruktansvärt jobbigt att tömma den på morgon och kväll. Jag förstår inte varför det kan vara så otroligt jobbigt för mig, de första dagarna går lätt.
Jag kan ligga i sängen dödstrött och vilja sova, men kan int för att jag fortfarande inte har tömt min menskopp och så ligger jag där i en timme innan jag orkar. Samma sak var det med tampong, jag hade en gång den i 17h för att jag inte orkade byta. Med bindan sprang jag hela tiden för att kolla om det läckt över. Alltså, när man känner att det rinner eller läcker förstör hela min dag, all energi rinner ur mig. Så, jag har börjat att ha menskoppen i 24h inom mig innan jag tömmer den, är det farligt?
Sen, mina flytningar är också jobbiga. Jag har haft in någo som jag köpte via apoteket som skulle återställa balansen, men int hjälper de. Jag har försökt hitta ett mönster hur mina flytningar fungerar men nej. Det är just när det rinner. För det första hatar jag när det rinner, sen blir det blött och sen luktar det genom byxorna. Själva flytningen luktar... metall? Oftast är det 1/3 eller 1/2 delen av trosdelen mot snippan som blir blöt. Det förstör min dag. Finns det något annat jag kan göra än att ha menskopp? Är det farligt att ha menskoppen i sig 24/7 (med tömningar då)?
Sen tar jag antidepressiv medicin, kan de påverka att min mens är sen? Det här är dock första mensen efter att jag började äta dem. mensaren

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.06.2019
Hej.
Jag förstår att du tycker det är krångligt då du inte exakt vet när din mens skall komma, men ganska få kroppar är så regelbundna så att mensen ALLTID skulle dyka upp med exakt 28 dagars mellanrum. Så länge mensen kommer varje månad så räknas den nog som ganska regelbunden, och 4 dagar för sent eller för tidigt gör inte att den räknas som oregelbunden även om det kan kännas irriterande. Det är också helt normalt att mensens färg varierar, så det att blodet är brunare eller innehåller mer slem ibland är inte alls avvikande, och det räknas likväl som en mens.
Angående menskoppen så låter det inte alls konstigt att du får kraftiga flytningar som luktar avvikande om du har menskoppen inne 24/7 under så lång tid, och bara tar ut den och tömmer den en gång om dagen. Visst - själva silikonet är sannolikt ofarligt för kroppen, MEN om den används flera veckor i sträck, varje månad, så kommer den ändå att påverka hela systemet. Slidans produktion av fukt fungerar lite som munnens salivproduktion, så om du har menskoppen i hela tiden så kommer slidan att producera mer fukt eftersom det finns ett främmande föremål där som sitter i vägen för öppningen. Bakterietillväxten hinner också bli förhållandevis stor under ett dygn eftersom flytningarna inte har någonstans att ta vägen.
Så mitt förslag är att du endast använder menskoppen då du har mens, och att du då tömmer den och tvättar den enligt anvisningarna. Du skall INTE lämna inne tamponger i 17 timmar, eftersom det är skadligt och potentiellt farligt för dig.  Om man hela tiden använder trosskydd för att dämpa sina flytningar så kommer det också att leda till att flytningarnas mängd ökar, igen - precis som med salivproduktionen - ju mer du torkar upp desto mer produceras. Sov helt utan trosor så att ditt underliv får vila. Använd trosor av bomull. Byt hellre trosor flera gånger om dagen än att du skulle använda trosskydd. (skillnaden är t.ex. den att trosskydden inte låter underlivet andas eftersom de oftast består till hälften av plast). Tvätta underlivet med vatten en gång om dagen. Aldrig tvål. Det kommer antagligen att ta tid innan ditt underliv vänjer sig och slutar överproducera, och det tar tid för underlivet att bygga upp sin bakterieflora på nytt, men jag tror absolut att det är värt det.
Om du tycker att flytningarna fortsätter och att lukten inte förändras så tycker jag att du skall kontakta hvc eller preventivrådgivningen så att de får lägga remisser till bakterieodling så ni får svar på om någonting behöver göras åt saken.
Men börja med att vara snäll mot ditt underliv. Det gör sitt bästa.
Kram
Tessi