Mens
29.10.2020
Hej jag har en fråga,på den sista tiden har jag märkt att jag har några fruktansvärda mensverk och väldig dålig mage om jag har ätit nåt när jag har min mens,jag känner dessutom att jag har kan ha min mens i mer än en vecka ibland.Jag är dessutom 16 år.
Skullr gärna vilja veta om sånt är normalt?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.11.2020
Hej,
Det du beskriver är inte alls ovanligt, men det gör ju inte det roligare ändå.
Det är ganska vanligt att man får dålig mage då man har mens, kanske speciellt de första dagarna då livmodern sammandras som mest. Kramperna i musklerna påverkar då även tarmen så att den blir mer aktiv, och då kan man lätt få diarré.
Om du har väldigt kraftiga smärtor och rikliga blödningar så skulle du antagligen få hjälp av ett hormonellt preventivmedel (p-piller, spiral, p-ring), men det är någonting du måste avgöra själv. Om du vill diskutera vilka lösningar som finns så kan du kontakta preventivrådgivningen på din ort och diskutera saken med dem.
Med tanke på din ålder så kan din mens ändra på flera sätt med åren, men det är nästan omöjligt att förutspå exakt hur. Även om du skulle kontakta preventivrådgivningen så betyder det inte att du måste börja med något hormonellt preventivmedel, så kanske det skulle vara ett bra sätt att börja?
Kram
Tessi