Mens
06.07.2018
Är det normalt att bajset ändras när man har mens? Ibland blir jag lös i magen och ibland hård i lagen när jag har mens? Ibland också några dagar innan mens, är detta normalt & varför blir det så? Girl

Ungdomsinformatören Liselott svarar
09.07.2018
Hej Girl!
Jo faktiskt! Inte supervanligt, så där så att det skulle räknas upp bland de vanliga symptomen på att mensen är på kommande eller på PMS, men jag har nog både hört och läst om det. Det verkar dock vara vanligare att man bajsar oftare när man har mens, och till det hittade jag en bra förklarat förklaring här. Men jag hittar ingen förklaring på varför du ibland har lös mage och ibland hård mage före eller i samband med mensen. Det kan vara ett lite oförklarligt eller komplicerat symptom på samma sätt som att vissa kan få huvudvärk eller illamående före mensen, eller så hänger det ihop med ämnena som förklaringen i Frida gav. Oavsett är det ju bra att du sett sambandet mellan din mage och mensen, så att du kan ta det i beaktande att du har "mensmage". Exempelvis kanske du behöver ha koll på var WC finns någon gång, eller i värsta fall köpa receptfria läkemedel antingen mot tillfällig diarré eller mot förstoppning.
Kram, Liselott