Mens eller gravid?
22.06.2021
Hej! Jag gjorde graviditetstestade mig i tisdags och torsdags förra veckan. Och tyckte mig se svagt streck på testen. På fredagen kom först lite rosa blod på pappert, som sen blev mer klar rött blod med slemmiga blodstrimmor i. Och nu igår (måndags) så var det klar rött men sista dagen med blod. Och idag när jag har varit på toa har det bara varit lite små blod strimmor som kommit ut och lite rosa blod.
Undrar om jag kan vara gravid eller om det bara är min mens som var sen ? Min mens var sen med ca 8-11 dagar denna gång. Skulle haft min mens den 10/6 enligt kalendern sen kom detta den 18/6.
Tacksam för svar.
Mvh Jenniy Jenniy

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.06.2021
Hej,
Det är jättesvårt att svara på egentligen eftersom det finns så många saker jag inte vet (t.ex. om du använder preventivmedel, om din mens brukar vara regelbunden osv osv) men på basen av det du skriver, att du såg ett otydligt sträck på testet båda gångerna du testade dig så låter det som att du kanske var gravid, men att blödningen innebär att du inte längre är det.
Med tanke på att din mens borde ha kommit den 10.6 och du testade dig efter det och då såg ett otydligt sträck så kan det tyda på att din kropp hunnit producera en del graviditetshormon (det är dessa som testet reagerar på) men om du fortfarande var gravid då du gjorde det senare testet så borde det då ha visat ett tydligare sträck. Så min gissning (obs, gissning) är att en befruktning hade skett, och du var gravid ett litet tag - men att kroppen själv avbröt det. Eftersom du nu har blött som en normal (?) mens så tyder det på att du inte längre är gravid.
Om man inte använder hormonella preventivmedel så är det inte speciellt ovanligt att en befruktning sker, men att den avbryts i ett så tidigt skede att det endast märks som att mensen är lite sen. Kroppen är väldigt petig på det sättet - att om det finns något fel så väljer den själv att avbryta graviditeten istället för att lägga energi på en graviditet som inte skulle resultera i ett friskt barn. Och i princip är det ju någonting man skall vara glad över även om det låter dramatiskt att man fått ett missfall.
Jag tycker att du skall testa dig en gång till, och om testet är negativt (dvs du inte ser något sträck alls, inte ens ett otydligt) så är det bara att fortsätta som vanligt. OM du fortfarande skulle vara gravid och graviditeten skulle vara "normal" så skulle du vid det här laget ha så mycket graviditetshormoner i kroppen att testet skulle visa tydligt att du är gravid. Det tar alltid ett tag innan hormonnivån sjunker till normalläge efter att graviditeten har avbrutits, så därför är det möjligt att man ser ett litet sträck även om man inte längre skulle bära på ett levande foster.
Om du stressar mycket över saken så kan du också ringa till hvc och be dem lägga en remiss till graviditetstest via blodprov. Detta ger svar på den exakta mängden graviditetshormoner i kroppen.
Jag vet inte om graviditeten var önskad eller inte, men jag vet att ett tidigt missfall i vilket fall som helst kan väcka mycket tankar och känslor i en. Det du skall komma ihåg är att även om (OM) det var frågan om ett missfall så finns det ingen anledning att tro att det skulle bli problem längre fram. Din kropp är smart, och den vill vara säker på att alla förutsättningar finns för ett friskt barn, så därför är det en bra sak att kroppen avbryter om den märker att allt inte står rätt till även om det kan kännas som en väldig förlust.
Du kan alltid ringa till preventivrådgivningen och tala med barnmorskan/hälsovårdaren om du har frågor.
Kram,
Tessi