Mens i 2 veckor
04.08.2016
Hej jag går på ppiller och skulle göra så jag kunde hoppa över mensen för jag skulle iväg med släkten en vecka för att bada och sådana aktiviteter, så jag skulle låta bli att ta sockerpillrena och gå in direkt på dem vanliga tabletterna på en ny karta. Jag fick lite mens på den dagen som jag skulle ta sista pillret på den gamla kartan men jag började på dem vanliga tabletterna på den nya kartan ändå. Och nu har jag haft mens i 2 veckor snart. Mensen är mycket mörkare och mer brunaktig än förut och under en dag kommer det nästan inget men sen på kvällen kommer det extremt mycket, och ibland kommer det massa under dagen men inget under kvällen och natten. Har jag gjort fel och om det är fallet vad för fel och hur får jag bort mensen igen ST

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.08.2016
Hej.
Nej, jag tror inte att du har gjort något fel. De flesta tjejer kan hoppa över en mens precis som du beskriver - med att man äter två kartor direkt efter varandra. Men vissa tjejer får mellanblödningar, och i ditt fall låter det som att din kropp inte klarar av att hålla kvar slemhinnan i två cykler utan du får mellanblödningar. Det är alltså inget fel och betyder ingenting annat än just det - att du fick en mellanblödning trots att du äter pillren.
Om du fortsätter äta pillren tills även denna karta är slut så kanske du fortsätter att blöda precis som du gjort de senaste två veckorna - ibland mer och ibland mindre. Då kartan är slut och du har paus (eller tar sockerpillren) så kan det hända att du blöder lite mer (beroende på hur mycket slemhinna det finns kvar som kan komma ut). Men efter att du haft paus och du börjar på en ny karta så slutar du antagligen att blöda.
Det är svårt att säga om det bara gick såhär denna gång, eller om det helt enkelt är så att din kropp inte tycker om att hoppa över mensen och därför inte kan göra det (med de p-piller du har nu.) Så inför framtiden kan du ochså överväga att skaffa en menskopp, som oftast brukar funka riktigt bra då man skall simma eller vara på stranden. Men du kan också diskutera saken med en barnmorska på preventivrådgivningen för det kan hända att en annan sorts p-piller skulle fungera bättre i ditt fall. Men det beror förstås på om du tror att det kommer att behövas pånytt.
Men ingen fara. Mensen kommer nog säkert att försvinna efter att du har haft pausen och börjar på en ny karta.
Kram
Tessi