Mens luktar järn
23.06.2019
Hej!
Jag har nu iallafall de senaste 3 menserna haft att blodet luktar väldigt väldigt starkt av järn/metall. Så starkt att när jag har varit på toaletten lämnar lukten kvar ett tag efter så att andra kan känna av det. Och när jag sitter ner helt stilla känner jag av det också genom kläderna. Det fastnar i alla kläder även om det inte kommer igenom. (Det började med att bara flytningarna luktade, men nu bara varje gång mensen börjar)
När mensen slutar sen efter ca 5-6 dagar så fortsätter lukten komma lite svagare med flytningarna i ca 1-2 veckor efter, och sen luktar det inte så jättemycket, allting är ganska normalt, tills nästa mens kommer.. då är det likadant igen.
Jag undrar vad jag ska göra åt saken.. Det känns inte som att Lactal Balans kommer göra någon skillnad, tror ni det? Ska jag prova ändå?
Ska också tillägga att jag brukar aldrig sova med tampong, men efter att jag läst på internet att huuuuur många som helst gör det utan problem och jag brukar få blod i sängen så ofta, så började jag också göra det. Hann kanske göra det 2-3 menser och sen så började blodet lukta järn, vet inte om det har något med saken att göra. Nu sover jag inte med tampong längre.
Tack för svar. Kram!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.06.2019
Hej.
Det är svårt för mig att veta på basen av det du skriver om lukten av järn/metall är normal eller inte. Ganska självklart är det ju att mensblodet luktar järn, eftersom det trots allt består till en del av det, men eftersom du skriver att lukten kan bestå även efter mensen så tänker jag att det kanske inte skulle vara bortkastat att försöka ordna upp pH-balansen i underlivet. Du kan testa med t.ex. Lactal Balans, Vagi Care, Vagi C, eller någon annan liknande medicin som du kan köpa utan recept på apoteket. Använd medicinen enligt föreskrifterna så får vi se om situationen ändrar.
Du skall INTE använda tampong nattetid, speciellt inte med tanke på att du upplever att lukten från ditt underliv har ändrat. Jag vet att många använder tampong även nattetid, och att anvisningarna till en del har ändrat så att de inte är lika strikta som förut, men jag tycker också att det är ganska självklart att bakteriefloran förändras i underlivet om du håller kvar gammalt blod och slemhinna i en bomullstuss i 37 grader över en natt. Så du gör rätt i att undvika det. Om du inte vill använda binda så kan du använda menskopp istället. Bakterietillväxten i den är inte lika stor eftersom bakterierna inte kan föröka sig på samma sätt i det materialet.
Så mitt förslag är att du tvättar dig med vatten en gång om dagen. Ingen tvål. Använd menskopp eller binda på natten, och köp en receptfri kur från apoteket för att ordna upp pH-balansen i underlivet. Nu då det är sommar kan du också gärna gå klädd i kjol och utan trosor då du har möjlighet, så får underlivet andas. Skulle dina symtom fortsätta så tycker jag att du skall ta upp saken med en preventivrådgivning.
Kram
Tessi