mens mera än 6 månader sedan?!
03.03.2018
Hej jag frågade förut om varför min mens månne inte har kommit igen när jag hade min första mens i augusti... jag fick ett svar som var såhär:
efter att man fått sin första blödning är det helt normalt om nästa blödning kommer först efter någon månad eller t.o.m. närmare ett halvt år senare. Först efter ett halvt års uppehåll brukar man tala om amenorré, dvs. att mensen av någon orsak inte kommer som den ska, oftast pga. problem med menstruationscykeln. Hormonproduktionen som styr menscykeln har ofta små störningar till en början, dvs. blödningen kanske inte kommer enligt ett normalt mönster (med en tidsperiod på mellan 24-35 dagar). Om blödningen trots allt inte kommer inom ca 6 månader kan man vända sig till en läkare för att gå igenom situationen och se om man behöver undersöka saken.
De står här att om mensen inte kommit igen på 6 månader borde man göra något åt saken och nu har det gått mera än 6 månader! Vad borde jag göra jag är jätte orolig!!!
Tacksam för snabbt svar
Sellis

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.03.2018
Hej.
Jag tror inte att du behöver vara orolig, eftersom jag inte tror att det beror på att någonting är "fel". Anledningen till att man brukar vänta med ett halvår innan man undersöker saken är just den att det är väldigt vanligt bland tjejer i din ålder att mensen kan försvinna för kortare eller längre perioder. Allting du gör påverkar din mens, så om du väger väldigt lite, äter eller sover dåligt, oroar dig mycket eller tränar för mycket så påverkar det din mens. Och med tanke på din ålder så är det helt rimligt att tro att din kropp inte är färdigutvecklad ännu.
Men eftersom det nu har gått över 6 månader sen din senaste mens så kan du bra ta kontakt med en läkare eller med en barnmorska på preventivrådgivningen. Ibland kollar de upp hormonnivåerna med ett blodprov, och ibland får man en hormonkur (liknande mediciner som p-piller består av) för att starta mensen pånytt.
Så ring hvc eller preventivrådgivningen på din hemort så får du träffa en läkare eller barnmorska som kan ta ställning till saken. Oroa dig inte.
Kram
Tessi