Mens mitt i kartan
27.06.2015
Hej!
Jag har ätit p-piller nu i 2 år. Nu är jag på min andra karta sen den senaste mensen, och mitt i allt fick jag mens fast det egentligen är 2 veckor kvar innan jag ska få mens. Vad kan det bero på? Kisson

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
30.06.2015
Hejsan Kisson! Visst förstår jag dej rätt att du har tagit 2 kartor på raken utan mellanblödning (eller sockpiller)? Det är bara så att det sättet att äta p-piller ökar betydligt på risken att få blödning "när den inte ska komma". Det råddar i dina hormoner extra mycket. Första p-piller kartan har redan byggt upp din slemhinna för blödning. Därför ökar risken för mellanblödning under andra kartan.
Min rekommendation till dej är att inte ta 2 kartor efter varann. Håll din paus/ta sockerpillerna och få din mensblödning som vanligt. Endast i yttersta nödfall rekommenderas 2 kartor på varandra, till sådana situationer räknar jag badsemester i södern exempelvis. Något som händer alltså någon gång i året...
Det här har nog inget samband med hur ofta/sällan du har sex. Men kom ihåg 2 timmars rekommendationen: ifall du brukar ta ditt p-piller kl 07 så ta det varje dag då innan kl 09, för att bibehålla största säkerheten mot graviditet så rekommenderas 2 timmars intevallet. Det betyder att du inte på helgerna kan sova längre och ta ditt piller först kl 11. Med sådant minskar du på p-piller säkerheten mot graviditet.
Med vänlig hälsning,   Annika       barnmorska - hälsovårdare