Mens på resan
18.06.2018
Hej! Jag ska på resa nästa månad och kommer då ha min mens. Kan jag ta något sorts piller så att jag får min mens efter resan. Kan jag då isåfall ta dem före jag får min mens denhär månaden? Är då min mens nästa månad uppskjuten? Ska bada mycket så vill helst inte ha min mens då

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.06.2018
Hej.
Om du kontaktar en läkare eller barnmorska i din hemkommun (antingen vid hvc eller vid familjeplaneringen) så kan de skriva ut mediciner till dig med vilka du kan skjuta fram sin mens (Primolut Nor) . Så låt din mens komma som vanligt denna månad och sedan då det närmar sig nästa mens, ca 3 dagar före, så börjar du med medicinerna och äter dem varje dag tills du har kommit hem igen (max 10-14 dagar). Då du slutar med pillren kommer din mens efter 2-3 dagar.
Vissa kan få små mellanblödningar ändå, men det är sannolikt ändå mindre än en "vanlig" mens, och det är väldigt svårt att förutse om man kommer att få mellanblödningar eller inte.
Medicinen är inte ett preventivmedel, så man måste använda ett annat skydd om man inte vill bli gravid.
Så ring till hvc och boka en tid eller fråga dem hur du kan få Primolut utskrivet, och sedan följer du anvisningarna på bipacksedeln.
Kram
Tessi