Mens som varat längre än 2 veckor
16.09.2014
Hejsan,
För 3 veckor sedan skulle jag få min mens, men istället fick jag någon annan typ av mens med bruna flytningar och den har varat i cirka 17 dagar nu. Idag har det dock börjat komma blod med, rött blandat med brunt. Vanligtvis får jag värk i magen under min mens men nu har jag inte haft någon.
Vad kan det här vara? Varför varar den här mensen så länge? Hoppas ni förstår vad jag menar. Börjar bli orolig.
Har de 3 senaste månaderna haft ganska regelbunden mens, annars har den varit ganska oregelbunden.
Mvh,
A A

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.09.2014
Hej A.
Det är inte alltid lätt att förstå sig på mensen. Och just du man tycker att den börjar bli regelbunden och man börjar se ett mönster så händer det någonting som helt omkullkastar allting igen. Det är ett faktum att menstruationscykeln inte är något simpelt system utan väldigt invecklat och fullt av undantag.
Jag antar att du inte använder exempelvis p-piller? Utan p-piller är det "det egna systemet", d.v.s. den egna hormonproduktionen som är avgörande, och då är det lite vanligare att det kommer t.ex. mellanblödningar. I sig är de oftast alldeles ofarliga och går över utan att man någonsin får veta vad som orsakade dem.
OM du har haft oskyddat sex, så att det kan finnas någon risk för könssjukdom så kunde det löna sig för dig att gå och testa dig. Speciellt om flytningen/blödningen skulle lukta konstigt eller vara förknippade med klåda eller värk. Du kan t.ex. kontakta din kommuns preventivrådgivning och fråga dem hur du skall gå tillväga. Men om det inte finns någon risk för könssjukdom så misstänker jag att det helt enkelt är någon liten tillfällig rubbning som har orsakat din långa blödning.
Mitt råd är (såvida det inte finns risk för könssjukdom alltså) att helt enkelt följa med situationen och se vad som händer. Om mensen även under kommande månader är konstig och hoppig så kan du ju kontakta preventivrådgivningen för att boka tid för en gynekologisk undersökning. Men i sig är ju inte oregelbunden mens farligt på något sätt, mest bara opraktiskt.
Vänliga hälsningar.
Tessi