Mens, stressad och vill dö
22.10.2016
Hej! Jag är så stressad att jag inte kan äta, sova eller leva! Jag vill påriktigt dö för jag mår så dåligt av stressen. Har fått två magkatarrer dessutom pga stressen. Orsaken till min stress är följande; jag var till gynekologen i augusti å han sa att långvarig stress kan göra så att man aldrig mer får ägglossning. Jag blev så fruktansvärt stressad av detta och är livrädd att set här ska hända så jag har förstås ingen mens nu! Jag kommer allvarligt att ta livet av mig om jag inte börjar ha mindre PANIK väldigt snart! Så min fråga är: kan stress verkligen göra så att man aldrig mer får ägglossning, inte ens sedan när man inte längre är stressad? Obs! Jag vill att en expert inom fetlititet som svarar på frågan, ingen sjukskötare eller läkare.
Med vänlig hälsning en som har panik och är så stressad att hon spyr blod

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.10.2016
Hej.
Tyvärr har vi ingen fertilitetsläkare bland våra experter så du får helt enkelt nöja dig med ett svar av mig :) Eller också kan du boka en tid till en privatläkare om inte din "vanliga" gynekolog vill remittera dig vidare.
Jag tycker att du skall slappna av. Kroppen är nog expert på att anpassa sig och återhämta sig. Om du tänker på kvinnor i t.ex. krigsdrabbade länder eller kvinnor som har gått igenom olika traumatiska händelser så föds det ju ändå barn, trots att kvinnan rimligtvis måste ha upplevt svår stress både före och under graviditeten. Så ja, naturligtvis kan fertiliteten påverkas negativt då man är stressad, men i de allra flesta fall så återanpassar sig nog kroppen då situationen stabiliserar sig. Det är ju kroppens eget sätt att se till att det inte sker en befruktning eftersom den aktuella livssituationen inte är lämplig för graviditet/förlossning/barnsängstid.
Så om din mens är borta nu så är det mycket möjligt att det är en följd av din ångest, men jag föreslår att du skulle försöka hitta sätt att minska på din stress. Inte bara för att din mens skall komma tillbaka utan helt enkelt för att det låter som om du mår väldigt dåligt just nu.
Ta kontakt med hvc i din hemkommun och försök få en tid till en psykolog eller kurator som du kan diskutera din ångest med. Om du verkligen är så stressad att du vill dö och spyr blod så är det inte att leka med, utan då är det viktigt att du gör allting du kan för att få hjälp och börja må bättre.
Vänta inte mer nu, utan ta kontakt med hvc redan idag. Ägglossningen och mensen är naturligtvis viktiga saker - men det viktigaste är att du skulle få verktyg så att du klarar av att hantera din ångest och stress, och till det tror jag att du behöver hjälp.
Sköt om dig!
Kram
Tesssi