mens varannan vecka
19.03.2016
Hej jag har en dotter som är tretton år och haft mens ca 1 år i början var den regelbunden ca 1 gång i månaden men nu de senaste tre månaderna så har hon haft den exakt var fjortonde dag och den varar ca 4-5 dagar. Är detta något som är normalt? Ska hon ha denna menscykel alltid? mia

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.03.2016
Hej.
Det är ingenting ovanligt eller konstigt fast mensen är eller plötsligt blir oregelbunden hos unga tjejer. Ibland kan mensen bli borta i flera månader, och ibland kommer den betydligt oftare än vanligt. Men på basen av bara några månader så är det alltså ingenting avvikande och betyder sannolikt ingenting alls.
OM det skulle vara så att det fortsätter. Att mensen även under de kommande tre månaderna kommer lika tätt så kan ni vända er till en ungdomsmottagning och tala med en barnmorska om saken. Men för det mesta är det ingenting om är "fel", utan handlar ofast om en liten obalans i hormonproduktionen som brukar ordna upp sig av sig själv.
Kram
Tessi