Mensen rinner inte ut?!
01.03.2018
Hej
Det är andra gången jag har mens nu och andra dagen i Min cykel.
Första mensen var ”normal” det kom liksom ett vanligt flöde.
Och igår upptäckte jag mensen när jag torkade mig. Det var inget i trosorna. Det kom mindre än vanligt i bindan och mer när jag torkade mig.
Idag och igår kväll har mensen ”försvunnit”. Jag blöder typ ingenting. Det kommer bara jättelite om torkar mig.
Vad beror detta på?? Anonym katt

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.03.2018
Hej.
Mensen är sällan som en jämnt flöde, utan handlar mycket om att blod, slem och slemhinna lossnar från väggarna i livmodern då livmodern sammandras - och sedan kan komma ut genom livmoderhalsen stötvis. Så mensen fungerar sällan som en droppande kran som läcker med samma intensitet hela tiden.
Om man inte blöder speciellt mycket är det vanligt att man upptäcker blodet främst då man torkar sig eftersom det då pressas ut. Men med tanke på att det bara är din andra mens ännu är det nästan omöjligt att säga om du även i fortsättningen kommer att blöda sparsamt - eller mer.
Det vanligaste är kanske att man blöder mer de första två dagarna, och att blödningen sedan minskar, men det kan också vara precis tvärtom. Man måste komma ihåg att kroppen inte är en maskin, och att alla kroppar fungerar lite olika.
Oroa dig inte. Det låter alldeles fullkomligt normalt.
Kram
Tessi