Får inte in en tampong
08.11.2023
Hej! Jag skulle vilja börja använda tampong. Jag har försökt förut att få in en tampong men den går inte in. Hur ska jag göra för att få in den lätt? Rudolf

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.11.2023
Hej,
Det kan vara lite knepigt i början att komma underfund med hur tampongen skall läggas in, men med lite övning så brukar det lösa sig.
För att börja helt från början så tycker jag att du skall känna efter med fingrarna i ditt underliv, du kan också kolla med en spegel om du inte redan har gjort det så att du vet hur du ser ut. Lägg gärna lite parfymfri olja eller någonting på fingertoppen och testa att föra in ett finger i slidan. Detta skall du göra mest för att ta reda på hur det känns, och för att du då bättre förstår hur slidan är vinklad.
Köp tamponger i den minsta storleken och testa att lägga in en under en dag då du har mer blödningar eftersom det då är lättare att få in tampongen (eftersom det inte är så torrt). Du kan också testa att lägga lite vaselin eller liknande på toppen av tampongen för att den skall glida in lättare. Försök att föra in den långsamt, så kommer den att gå in i rätt riktning. Om det gör ont så kan du antingen pausa eller avbryta helt och testa pånytt senare. Vissa tjejer tycker att det är lättast att lädda in en tampong då de sitter på toaletten eller sitter på huk, medan andra står med ena benet t.ex. på toalettstolen och andra på golvet. Du kan testa dig fram till vad som passar dig bäst. Om tampongen sitter rätt så känns den inte speciellt mycket då den är inne.
Kom ihåg att byta tampongen med jämna mellanrum, och hest skall man inte sova med tampong eftersom de då är inne så länge att det kan orsaka problem med slidans bakterieflora. Använd alltså hellre bindor, menstrosor eller menskopp på natten.
Som sagt, det kan vara lite krångligt då man försöker första gångerna, och det blir bara jobbigt om man stressar upp sig eftersom kroppen då kommer att reagera med att spänna musklerna och det slutar med att man känner sig svettig och irriterad. Tricket är med andra ord att inte stressa utan att slappna av och tänka att man fortsätter att träna tills man lär sig.
Lycka till!
Kram,
Tessi