Flytningar
29.05.2018
På senaste tiden har jag haft mera flytnignar än vanligt. Det känns obekvämt och därför använder jag trosskydd varje dag, jag byter varje morgon (är det för sällan?) Då luktar det illa, varför har jag mycket flytningar och varför luktar de? Flytningarna är vita/genomskinliga och slemmiga. När jag torkar mig efter ett toabesök kommer det slem på pappret, är detta normalt? Oroligtjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.05.2018
Hej.
Alla tjejer/kvinnor har flytningar i någon utsträckning. Du kan tänka på flytningarna som slidans salivutsöndring. Flytningarna finns till för att hålla slemhinnorna rena och friska. Men om du då lägger någonting som hela tiden suger upp flytningarna - som ett trosskydd, så kommer det att leda till att flytningarna ökar. Om du har kvar samma trosskydd länge så blir mängden bakterier stor - och då börjar det lukta.
Det behöver alltså i sig inte vara ett problem att du har flytningar - men de ökar antagligen genom att du använder trosskydd hela tiden.
Det du alltså kan göra nu är att:
1. Tvätta dig varje dag med vanligt vatten. Aldrig tvål i underlivet!
2. Använd trosor av bomull. Inte syntetmaterial. Gå utan trosor så ofta du kan och sov utan.
3. Raka dig inte i underlivet. Endast bikinilinjen.
4. OM flytningarna luktar illa, har konstig färg eller du får sveda/klåda - gå till apoteket och köp vagitorier/gel för det. Det finns ganska många olika sorter att välja medllan, t.ex. Lactal, Vagisan eller Vaginal balans.
5. Om problemen fortsätter, kontakta hvc eller en banmorska/hälsovårdare på rådgivningen.
Ingen panik. Det löser sig nog.
Kram
Tessi