flytningar
24.11.2023
Hej!
Jag går på p-ringar och har nu skjutit upp mensen två gånger. Nästa vecka är det beräknat att jag ska ta ut den och få mens. Märkte nu efter jag kissat att det kommer brun-gula flytningar från underlivet då jag torkar. Kan det vara för att mensen kommer tidigare då jag har skippar den eller nån slags mellanblödning? Och kan det fortfarande vara något av dessa två ifall det inte i sig kommer någon blod nångång snart som det brukar vara i mens , utan endast dessa flytningar?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.11.2023
Hej,
Eftersom du har skjutit upp mensen under två cykler så är det sannolikt därför du nu har blodblandade flytningar. Jag tror att de kommer att upphöra bara du tar paus med ringen så att bortfallsblödningen får komma. Det är väldigt individuellt hur olika kroppar "klarar av" att skjuta upp mensen. Vissa får mellanblödningar redan efter första cykeln medan andra inte får det alls trots att de använder ringarna flera cykler i sträck.
Blodblandade flytningar eller "onormala" blödningar från slidan kan i vissa fall vara ett tecken på någon könssjukdom, men i ditt fall låter det helt rimligt att flytningarna du beskriver beror på hur du använt ringarna. Om det finns någon risk för könssjukdomar så skall man ju alltid testa sig oavsett, men finns det inte det så kan du vara alldeles lugn. Det låter inte oroväckande. Jag vet ju inte hur dina bortfallsblödningar brukar se ut (hur rikliga de är osv) men även om det inte skulle komma så mycket så låter dina flytningar inte "farliga".
Skriv in pånytt om någonting blev oklart.
Kram,
Tessi