Flytta mensen
15.04.2014
Hej, jag ska snart åka på resa och kommer antagligen få min mens då, så jag undrar om man kan flytta på mensen, skulle gärna inte ha mens under resan, tacksam för svar!

Ungdomsinformatören Sanna svarar
17.04.2014
Hej, det finns Primolut som man får på recept. Ta kontakt med antingen skolhälsovårdaren som kan förmedela vidare till en läkare, eller så kontaktar du ditt Hvc. Man brukar inte behöva på kontroll för att få recept på Primolut. Man börjar äta dem ca 3-4 dagar före beräknad mens och äter max 14 dagar och då man slutar brukar mensen komma igång efter en dag eller två. Man kan använda Primolut helt riskfritt nån gång då och då, men inte många gånger per år. Eftersom det är frågan om hormoner så ska man inte rådda till dem i onödan, men när man ska på en resa kan de ju vara förargligt att få mens just då. Det finns ju också både tamponger och menskoppar om du hellere prövar det. Man kan simma och sola utan problem med dem :)
Ha en trevlig resa hälsar ungdomsinformatören Sanna