Försenad mens
26.02.2024
Är det normalt att mensen är försenad i 15 dagar? Dock har jag bara haft mens en gång och det varade i ca 2-3 dagar med ganska lätt blödning. Lilli

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.02.2024
Hej,
Det är helt normalt att mensen är oregelbunden i början. Du skriver att du bara har haft mens en gång tidigare så det är inte alls konstigt att mensen inte ännu har hittat sin rytm eftersom det verkligen är ett jättekomplicerat system för kroppen att lära sig. för många tjejer kommer mensen en gång, och efter det kan det vara en paus på flera månader. Men det innebär inte att någonting skulle vara fel utan bara att det är någonting alldeles nytt för kroppen och att det tar tid innan det börjar fungera cykliskt.
Om du har en kalender eller en mens-app så kan du skriva upp när du har mens, men i största allmänhet gäller det nog bara att slappna av och vara förberedd på att mensen kan vara lite hoppig under de första åren.
Kram,
Tessi