Gula flytningar
10.02.2014
Hej!
Jag har ett problem, ikväll när jag sprang till tvn så kom det maaaaassa flytningar. Så jag sprang till toan för att torka bort dem. Men när jag skulle göra det märkte jag att när jag kollade på pappret var dom typ gula, lite ljust gul. Min mens borde komma om typ 1 vecka, är det normalt med 'gula' flytningar? Anonym

Ungdomsinformatören Liselott svarar
11.02.2014
Hej!
Jo, det kan vara normalt med lite gulaktiga flytningar, men det är nog vanligare med mjölkvita eller genomskinliga. Gulaktiga flytningar kan dock vara ett tecken på att något är fel, men då främst om de kommer tillsammans med andra symptom, som kliande, irriterad eller svidande hud, vita, gryniga små klumpar i flytningarna, illaluktande lukt, vårtor, blåsor eller sår... Flytningarna kan också variera i mängd under menscykeln. Exempelvis är det vanligt att man får massor mera flytningar under ägglossningen, och då är de ofta också ovanligt hala och sega. Alla har ju inte heller ägglossning exakt mitt emellan menserna - man kan nog bra ha ägglossning en vecka före nästa mens också utan att det är något ovanligt med det. Dessutom är du så pass ung att du knappast är färdigväxt och igenom puberteten ännu. Då brukar kroppen ännu kunna förändras och då kan också menscykeln förändras, flytningarna förndras osv.
Så vårt råd är att följa med lite. Fortsätter det komma mycket och gula flytningar plus något annat symptom, så gå till skolhälsovårdaren och berätta. Hon kan då hjälpa dig att tex få tid till HVC-labbet för att kolla ifall det är tex någon infektion på gång.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott