Har inte fått mens än!
09.11.2013
Har ett stort problem! Jag går nu i sjuan och fyller tretton år snart ( fyller år väldigt sent på året ) och har fortfarande inte haft nån mens! Är det här normalt? Är heller inte så säker på att jag har haft flytningar.. Isåfall så är det väldigt lite. Men ibland, ganska sällan, så kan ja få riktigt ont i magen, men det går om typ på bara nån minut.
Snälla hjälp mig!!!

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
15.11.2013
Hej!
Ingen fara, det är helt normalt! Det är inte alls ovanligt att du inte har fått mensen ännu. Vi utvecklas i olika takt och vissa tjejer är bara tidigare och andra är senare - det är bara så vi människor funkar. För vissa kommer mensen då de är 10 år och för andra kommer den först vid 17-års åldern och båda är lika normalt!
Du nämner inget om hur du utvecklats annars - kanske du inte kommit in i puberteten ännu? Det är mycket individuellt när puberteten börjar, men oftast börjar den mellan 9-14 år. I puberteten börjar brösten växa, man får flytningar, hår under armarna och i underlivet osv. Har du något av dessa? Om inte så är det bara att ha tålamod, det händer nog åt dig också. Du behöver inte alltså vara orolig fastän du inte skulle ha flytningar ännu.
När man har flytningar så har man inte vanligtvis sjuk mage, vissa tjejer kan ha sjuk mage innan mens men alla har det inte. Magsmärtorna du nämner är nog troligen ännu bara magknip och har ännu inget att göra med mens.
Du behöver alltså inte vara orolig, allt är nog som det ska!
Hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Liselott (på basen av barnmorskornas tidigare svar på liknande frågor)