Hormonell obalans?
16.10.2023
Hej igen! Ett tag sedan jag frågade här senast så ska sammanfatta snabbt först. Jag slutade med ppiller för ca 1,5 år sedan. I 6 månader var jag utan mens och hade värmevallningar men fick tillbaka min mens i november 2022, men den försvann på våren igen 2023 i april och sedan dess har jag haft värmevallningar dagligen och känns som kroppen gått på högvarv någon minut i samband med detta så jag började misstänka hypertyreos och att min sköldkörtel inte fungerar som den ska. Men detta har jag nu kollat upp med blodprov och mina sköldkörtel värden var normala! :) eftersom östrogen brist också har samma symptom som jag upplever så låter ju det även som att det kan vara brist på östrogen jag har eftersom problemen uppstod när jag slutade tillföra konstgjort östrogen till min kropp.. så nu undrar jag är det blodprov som gäller för att kolla upp mina hormoner också? Ska jag vänta ut detta och försöka leva hälsosamt och naturligt balansera hormonerna och se om min mens kommer tillbaka eller ska jag ta kontakt med HVC eller preventivrådgivningen? Vilken av dessa är det jag ska kontakta för att kolla upp hormonerna med blodprov?
Tack! Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.10.2023
Hej,
Jag tror egentligen inte att det är så stor skillnad vem du kontaktar (preventivrådgivningen eller hvc) huvudsaken skulle ju vara att du fick tala med en läkare som vill utreda saken. I olika kommuner kan systemen kring tidsbokning och remisser se lite olika ut (sjukskötare/hälsovårdare/barnmorskor har inte automatiskt "rätt" att lägga alla remisser, så då kanske man måste börja med att träffa en läkare).
Det bästa skulle kanske vara att du kontaktade preventivrådgivningen och förklarade situationen för dem, då kan de ta ställning till vem som skulle vara bäst på att utreda saken vidare, en läkare vid hvc eller en gynekolog.
Jag hoppas att du får hjälp!
Kram,
Tessi