Illamående vid mens
26.11.2024
Kan man må illa å spy när man har mens? Som man har int nå mensvärk nånstans alls utan man bara mår dålit å magen e typ ”oroli” ?? Trött
Viveca

Ungdomsinformatör Viveca svarar
28.11.2024
Hej,
Man kan absolut bli illamående och behöva spy när man har mens. Detta är inget konstigt, eller något man behöver vara orolig över. Det är inte heller ovanligt att känna att magen blir lite orolig, eller att till och med få diarré när man har mens – även fast man inte har mensvärk. Att man blir illamående och får "dålig mage" när man har, eller precis innan man får sin mens beror på ett hormon som kallas för prostaglandin. Detta hormon förhöjs vanligtvis i kroppen runt menstruationen och är faktiskt orsaken bakom de flesta mens-relaterade besvären – som huvudvärk, kräkningar och mensvärk. Men eftersom varje kvinna är unik så påverkas kvinnor på olika sätt och i olika grad av prostaglandin ökningen. Vissa kanske lider av starka kramper, medan andra känner sig illamående eller inte känner av några symptom alls.
Känner du dock att illamåendet och/eller magbesvären är väldigt svåra att handskas med, så rekommenderar jag att du tar kontakt med en gynekolog eller annan yrkeskunnig inom sjukvården för att diskutera möjligheterna till att lindra symptomen.
Kram,
Viveca