Ingen mens
25.02.2024
Hej, jag har haft oregelbunden mens i 7/8 månader nu borta i 2 månader, dom här senaste 2 månaderna har jag haft ägglossning två gånger en i januari och en för 2v sedan men ingen mens i syne och är inte gravid enligt test. Nu har jag också fått jätte känsliga bröst. undrar vad som hänt brukade alltid ha regelbunden förut alltid samma datum. Börjar bli orolig, vet inte vad jag skall göra. Vill ju inte gissa när jag ska få mens och börjar bli jobbigt. Har ringt till rådgivning och dom ville inte göra något eftersom att mensen någon gång kommer men orkar inte stå ut mera.
Vad skall jag göra?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.02.2024
Hej,
Jag förstår att det känns jobbigt att gå omkring och vänta på mensen och att inte veta varför den har "hakat upp sig", men jag kan trösta dig med att det är väldigt vanligt och att nästan alla tjejer upplever det förr eller senare eftersom kvinnans hormonella system ÄR väldigt känsligt. Anledningen till att man inom sjukvården oftast inte gör någonting åt saken förrän mensen har varit borta i över 6 månader är just det att det är förhållandevis vanligt och oftast helt godartat. Med godartat menar jag att man inte kommer fram till något definitivt svar om vad det beror på.
Det du själv kan fundera över är om det är någonting extra som har varit på gång i ditt liv under den senaste tiden? Har din vikt antingen ökat eller minskat? Hat du tränat mer än tidigare? Har du inlett ett nytt förhållande eller varit mer stressad än tidigare? Dessa är alla saker som kan inverka - men som jag tidigare skrev så får man inte alltid veta vad det beror på. Och givetvis inverkar det om du använder något hormonellt preventivmedel.
Det att dina bröst är känsligare än normalt är ett tecken på att hormonerna nog är aktiva i din kropp, så jag tror inte att det är någonting du behöver oroa dig över. Du skriver att du har testat dig och att du inte är gravid, så på den fronten kan du pusta ut. Det enda du egentligen kan göra just nu är att vänta och se. I de allra flesta fall sköter kroppen själv om det utan att någonting behöver göras. OM din mens skulle fortsätta vara spårlöst försvunnen så kan du tala med din hälsovårdare eller med en läkare då det har gått 6 månader, och då kan man vid behov starta upp mensen med hjälp av hormoner.
Kram,
Tessi