ingen mens med p-piller
24.02.2015
Hej! Jag har nu tagit p-piller sedan förra året och i början krånglade nog menstruationen men efter andra kartan började jag nog få den på rätt tidpunkt men förra gången jag började ta de gula pillren fick jag inte någon mens och har inte fått det därefter heller, jag började bara på en ny karta, nästa gång jag borde få mens är om två veckor. Jag har glömt endast en gång att ta pillret, då tog jag det direkt nästa dag när jag kom ihåg det. Är det normalt att inte få mens när man tar p-piller? eller borde jag ta ett graviditetstest? Orolig...

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Sanna svarar
25.02.2015
Hejsan, nu har vi vår hälsovårdare på semester.Men jag ska be henne kolla mit svar ifall jag har bort något.
Det är nog normalt att mensen kan hoppa och/eller lämna bort när man äter p-piller. För att veta ifall du ska oroa dig för att vara gravid borde jag veta om du tog p-pillret som du glömde inom 12 h sen du borde ha tagit det eller om det gick längre? Om man glömt ett av "hormon pillrena" och det går över 12 h så kan man inte vara 100% säker på att de skyddar mot graviditet. Då borde man för säkerhetsskull använda kondom i minst en vecka. Har du haft oskyddat samlag där killen kommit inuti dig under den här tiden? Du kan ta ett graviditetstest när din nästa mens borde komma. Men om du är orolig så skulle jag boka en tid till hälsovårdaren på ditt hvc, eller eventuellt till den som skrev ut p-piller till dig. De brukar också ha telefontid då man kan ringa om man tycker att man inte behöver undersökas men vill ha svar på sina funderingar.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna med hjälp av barnmorskornas tidigare svar på liknande frågor.
Hej,
Ett litet tillägg :) Beroende på vad man äter för p-piller så kan vissa göra att man inte får mens alls, så det behöver alltså inte betyda att någonting är fel, men eftersom jag inte vet vilket märkes p-piller du äter så vet jag ju inte om det beror på det. Om du vet att du har haft sex där killen har kommit i dig under förra månaden så tycker jag att du för att få sinnesro skall ta ett graviditetstest.
Hälsningar
Tessi