konstig mens? gravid?
25.10.2014
hejsan! jag är en tjej på 18 år som har en fråga jag gärna skulle vilja ha svar på..
jag skulle nujust ha mens men jag har nästan ingen mens alls, bara pytte pytte lite som nästan inte märks.. den är typ ljusröd också.. jag har väldigt ömma bröst vilket jag alltid har före mensen. jag har inte märkt nått under de senaste gångerna jag har haft sex med min pojkvän att nått skulle har gått fel, är jag gravid???
tacksam för svar!
anonym anonym

Ungdomsinformatören Liselott svarar
27.10.2014
Hej anonym!
Hm, omöjligt för oss att säga, men har du haft sex, så finns ju alltid en yttepytteliten risk, eftersom inget preventivmedel är 100% säkert. Så vårt råd är att ta ett graviditetstest. De finns på närmsta större varuhus och i apoteken för några euro. Vanligtvis säger exempelvis barnmorskor att man borde testa först när mensen är ordentligt försenad, typ 7-10 dagar, eftersom det kan hända att det speciella graviditetshormonet kanske inte hunnit bli tillräckligt mycke i urinen så att testet känner av det innan dess. På paketen däremot brukar det stå att det ska kunna ge korrekt resultat redan samma dag som man borde få mens.
Men testa. Bättre att graviditetstesta än att gå omkring och oroa sig mer och mer. Och testa igen om ett par tre dagar (brukar finnas två teststickor i en del av märkena) för säkerhets skull. Du kan även gå till skolhälsovårdaren, hon har test, och till HVC (då behöver du troligen en remiss från anmälningsluckan till labbet). Är det så att du verkligen är gravid, så tar du kontakt med preventivrådgivningen eller mödrarådgivningen vid kommunen (HVC).
Hoppas att det går som du önskar <3
Hälsar ungdomsinformatören Liselott