Lång mens
25.12.2013
Hej!
Jag har alltid haft lång och riklig mens som brukar hålla på i ca 13-14 dagar. För några månader sedan började jag med p-piller som har fungerat bra, men mensen har inte minskat. Det är ju inte normalt att ha mens i två veckor! Kan jag vara sjuk på något sätt, och vad kan jag göra för att inte ha så lång mens?

Ungdomsinformatören Sanna svarar
27.12.2013
Hej, min första tanke när jag läser din fråga är om du berättade detta när du var hos den som skrev ut dina p-piller? Jag hoppas ju att det kom upp. Det låter onödigt länge att ha mens i närmare två veckor. Du måste ju bli väldigt trött och eventuellt också få dåliga blodvärden av det. Om det nu är så att du inte talade om detta när du var hos läkaren eller hälsovårdaren så rekommenderar jag att du bokar en ny tid till din Hvc eller vart du brukar gå, och diskuterar med åtminstone en hälsovårdare. När man börjar äta p-piller brukar ju mensen minska, om du ätit några månader borde det nog märkas redan. Jag tror inte att du är sjuk på något sätt, men det skulle nog vara bäst att kolla upp det.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna