Mens
08.11.2024
Fins det någon operation eller nåt som gör att man inte får mens längre som man kan göra i finland? P-piller och stav funkar inte
Viveca

Ungdomsinformatör Viveca svarar
20.11.2024
Hej och tack för din fråga!
Det kan vara jättepåfrestande med mens och allt det för med sig, så jag förstår dina tankar. Jag är ledsen att du känner sånt besvär på grund av din mens och att preventivmedlen inte haft den effekt du önskat dig.
Den enda operationen som gör så att menstruationen slutar är en så kallad hysterektomi, som är ett mycket invasivt ingrepp och innebär att hela livmodern tas bort. Detta är alltså inget litet ingrepp och operationen är långt ifrån riskfri. Dessutom leder ingreppet till total sterilisation (eftersom livmodern tas bort), vilket betyder att man inte bara mister sin mens utan också möjligheten att någonsin bli gravid. På grund av allt detta krävs det mycket goda grunder för att genomföra operationen, det vill säga, operationen görs inte hur som helst och till vem som helst i Finland. Så, är man en frisk kvinna i fertil ålder som inte ännu fött barn och som dessutom har en livmoder som funkar som den ska, så är det tyvärr mycket osannolikt att en läkare skulle gå med på att genomföra en hysterektomi.
Du skriver att p-piller och p-stav inte har funkat. Som med minipiller är oregelbunden blödning en känd biverkning av p-staven, så det är inte ovanligt att man blöder med p-stav. P-piller gör så att du blöder mer regelbundet. Under de dagar som du tar sockerpiller eller inte tar några piller alls får du en så kallad bortfallsblödning. Vissa skippar sin mens totalt genom att kontinuerligt äta p-piller, det vill säga utan att pausa intaget av hormonpillren med sockerpillren.
Man ska inte behöva lida på grund av sin mens. Jag rekommenderar att du bokar en tid hos en gynekolog eller en sjukskötare på familjeplaneringen för att diskutera dina val och vad man kan göra för att minimera det som besvärar dig.
Kram,
Viveca