mens
31.12.2023
Är det normalt att inte ha fått mens än när jag är 14 snart 15? Och kan det vara farligt att ajg inte fått den än? Borde jag kolla upp det ännu eller ska jag vänta tills jag är 16 om jag inte fått den då ennu?
(Något jag ofta tänker på så är tacksam för svar) xx

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.01.2024
Hej,
Du behöver inte oroa dig fast din mens inte ännu har börjat. För de flesta tjejer börjar mensen då man är 12-13 år, men det finns många saker som inverkar på det och det innebär inte att någonting automatiskt skulle vara "fel" fast den inte ännu har kommit igång.
Sådant som kan spela en roll för när mensen kommer igång är t.ex. kroppsvikt och hur fysiskt aktiv man är. Om har en låg kroppsvikt eller om man tränar mycket så är det normalt att mensen kommer igång senare. En annan sak som inverkar är dina arvsanlag, d.v.s. dina gener - och den kan man inte påverka.
Oftast börjar man inte utreda varför mensen inte har kommit igång förrän tjejen är runt 16 år gammal, och det beror på att det oftast inte finns något som är fel. Så om du vill så kan du gå och tala om saken med din skolhälsovårdare som kan ta ställning till just ditt fall (t.ex. din längd/vikt och din hälsa i största allmänhet), men du behöver inte heller göra någonting alls i nuläget om du inte vill. Din kropp gör sitt bästa hela tiden, så det bästa du kan göra för din kropp och din utveckling är att äta, sova och röra på dig regelbundet och lagom mysket.
Kram,
Tessi