Mens
22.01.2024
Hej jag är en flicka på 16 år. Alltid då jag har mens så bubblar det i min mage. Och behöver prutta hela tiden. Är det normalt? Finns det något som kan förhindra det? Jag känner mig också bajsnödig hela tiden men när jag ska gå på wc kommer det bara massa luft Äppel

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.01.2024
Hej,
Det är inte alls ovanligt att också tarmen påverkas då man har mens, t.ex. så att man får ökade gaser eller diarré. Sannolikt beror det på att då livmodern rör på sig, drar ihop sig och försöker stöta ut den gamla slemhinnan så känns detta av också i tarmen, eftersom de ligger väldigt nära varandra. Alla påverkas inte på samma sätt, men det kan eventuellt bero på hur din livmoder är vinklad.
Jag är faktiskt osäker på om det finns någonting som direkt skulle kunna påverka just detta, eftersom det är en nödvändig funktion att musklerna i livmodern jobbar för att slemhinnan skall lossna. Du kan förstås försöka vara lite extra uppmärksam på vad du äter strax innan och de första dagarna av mensen, så att du t.ex. undviker mat som ökar gasbildningen (undvik t.ex. lök, kål, tuggummi, och sådant som du vet att du blir gasig av). Men jag vet tyvärr inte om några mediciner som skulle lösa specifikt detta problem.
Kram,
Tessi