mens?
14.03.2024
Jag har inte ennu fått min första mens, tror jag för idag så märkte jag att det kom blod blandade flytningar typ då jag torkade mig, men inget i trosan hittils. Kan det vara mens eller något annat? Jag har inte haft ont i magen eller något sånt nu dom senaste dagarna heller. m

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.03.2024
Hej,
Med tanke på att du skriver att det är blodblandade flytningar så tror jag nog att det är din mens som har börjat. Alla känner inte av mensen i form av att de skulle få mensvärk, och det är möjligt att det med tiden kommer att ändra. Det jag tycker att du skall göra nu är helt enkelt att använda binda eller trosskydd och följa med. Anteckna gärna i en kalender eller i en mens-app när du har mens och hur mycket eller länge du blöder så blir det lättare att se mönster i det på sikt.
Och som du säkert har hört så är det helt normalt att mensen är oregelbunden i början, så det kan hända att den inte omedelbart blir regelbunden och förutsägbar. Det är bara att försöka slappna av och se vad som händer.
Kram,
Tessi