Mens 2.0
12.05.2016
Hej!
Tidigare i veckan skrev jag hit om att jag hade blivit sjukt hungrig, haft otroligt mycket flytningar så att det hade gått igenom mina byxor och att jag var trött och hade ont i huvudet. Jag undrade om det kunde vara mens. Men nu har det hänt ännu fler saker. Inatt så kunde jag inte sova för att jag hade jättemycket diarré som nästan var som vatten, och jag mådde väldigt illa. En gång fick jag en kräkattack men kräktes inte. Jag har även börjat svettas mer än vad jag brukar och det går igenom min tröja och jag fick ont i magen på höger sida när jag hade slutat bajsa. Är detta mens eller är det något annat?? Och om det är mens, kommer den i så fall de närmsta dagarna eller kan det ta ett tag? (Jag är tretton år) Empan

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.05.2016
Hej.
Också diarré och magont, t.o.m. kräkningar kan hänga ihop med mensen. Det är inte alls ovanligt att man får lite orolig mage då mensen kommer eftersom alla muskler i magen jobbar och sammandras, men det brukar kanske inte vara riktigt så brutalt som det låter i ditt fall.
Så min gissning är nog att det är ett sammanträffande. Kanske en släng av magsjuka eller att du ätit någonting opassligt. Det är helt normalt att man svettas mer än vanligt om man har kraftig diarré.
Jag tycker att du skall sköta om dig nu. Se till att dricka tillräckligt eftersom du har mist mycket vätska då du hade diarré. Och sedan får du helt enkelt vänta och se. Att få sin första mens behöver inte alls vara så dramatiskt. Det kan hända att du inte alls får mensvärk och hemska smärtor utan att du bara blöder en skvätt och det är klart med det.
Ta det lugnt bara. Det ordnar sig.
Kram
Tessi