Mens 2 ggr i månaden
08.06.2016
Hej!
Jag är en tjej på 14 år och jag har mens två gånger i månaden. Tror det har varit så i 1-2 år (har haft mens sen jag var 11).
Min mens varar i 6-10 dagar och är ofta väldigt "tung". Det är runt 14 dagars mellanrum innan mensen kommer tillbaka.
Vet inte om detta är normalt, det kanske bara är en grej som händer i mitten av puberteten..... har ingen aning.
Snälla svara asap. Jonasdottir
Praktikanten Ellinor svarar

Vik. ungdomsinformatören Alexandra svarar
09.06.2016
Hej!
För många kommer mensen väldigt oreglebundet, det är inte många som har det "vanliga" 28 dagar i sin menscykel. Det är vanligt att ens menscykel är mellan 21 - 35 dagar och i ditt fall verkar det vara att du har en väldigt kort menscykel, fast med långa blödningar. Under många år kan mensen vara oregelbunden och cykeln kommer antagligen att ändras ännu då du blir äldre. Det kan blir fler dagar mellan varje mens och även mängden man blöder varje månad kan ändras. Vissa personer får aldrig regelbunden mens och även det räknas som normalt.
Det låter helt normalt hur din menscykel ser ut, men känner du dig orolig och funderar så kan du vända dig till skolhälsovårdaren och prata med henne och så kan hon lotsa dig vidare isåfall :)
Hälsningar,
Alexandra och Ellinor