Mens en vecka för tidigt
25.08.2014
Hej.
Jag använder nuvaring, och har använt den i 3 år nu, och har aldrig haft problem. Veckan före jag skulle få mens började de komma bruna flytningar. Samma dag hade jag samlad med min kille, och märkte att jag blödde. Nu har jag haft "mens" 2 dagar, och det är blod blandat med brunt slem.
Vad är detta? Är det farligt? Är detta något normalt som kan hända? Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
28.08.2014
Hej Orolig!
Vojdå :/. Vet du, vår ljuvliga sexualrdågivare-hälsovårdare Tessi kommer på jobb på onsdag, orkar du vänta på svar tills dess?
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej.
Det är inte så ovanligt att man nån gång kan få brunaktiga och blodblandade flytningar trots att man gar ringen inne, och om det bara händer någon gång så är det nog ingenting du behöver fästa större uppmärksamhet vid. Man vet inte alltid vad dessa flytningar eller mellanblödningar beror på, och vanligast är kanske att de inträffar då man just har börjat använda ringarna men det händer även bland kvinnor som använt dem en längre tid.
Det man ju alltid måste fundera över om man får mellanblödningar eller bruna flytningar är om det finns någon risk att dessa kan bero på en könssjukdom. Ibland kan man vara bärare av en smitta en längre tid utan att den orsakar symtom, så om man vet att man haft oskyddade samlag så är det alltid bra att gå och testa sig.
Mitt förslag är att ta det lugnt, antagligen är dina flytningar alldeles normala, sånt som kan inträffa ibland utan att man vet varför. Men om de upprepar sig, eller du får andra symtom, t.ex. konstig lukt, klåda, värk eller utslag så kunde du besöka en läkare så att du blev testad för könssjukdomar, för säkerhets skull.
Vänliga hälsningar
Tessi