Mens länge
01.07.2024
Hej! Jag har fått min första mens för några månader sen, men varje mens varar i typ 8-10 dagar. Är det något fel eller vad ska jag göra? Känns som att det inte borde vara så länge… Ingen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.07.2024
Hej,
Jag har full förståelse för att det känns tungt att du blöder så länge, men det är nog ingenting som är fel. Då man läser eller hör om att menscykeln brukar vara 28 dagar och att man blöder i 5 dagar så är detta det som är det vanligaste, men det är precis lika normalt att man blöder i tre dagar som i fem eller 8 dagar, och hur lång menscykeln är kan också variera mycket från en person till en annan. Det enda sättet att ta reda på vad som är "normalt" just för dig är att leva vidare och försöka komma ihåg att anteckna antingen i en kalender eller en app hur din mens brukar fungera. På sikt kan du då se ett mönster i hurudan just din cykel är och vad som är normalt för dig. Men detta är också någonting som kan ändra med tiden så om ett år kan situationen vara en helt annat.
Med hjälp av p-piller brukar man kunna påverka mensens längd och mängd, men det är bara du själv som kan avgöra om du vill använda p-piller eller inte.
Kram,
Tessi