mens på gymnastiken
03.11.2014
hej! hur gör man med mens efter gymnastiken då man ska duscha och man ska klä av sig och det är en blodröd binda i trosan? man vill inte riktiigt att andra ska se ens binda.

Ungdomsinformatören Sanna svarar
05.11.2014
Hejsan, vi ska checka med en av våra ungdomsexperter hur hon har gjort. Svaret kommer här under.
Ungdomsinformatören Sanna
Hejsan,
Jag vet att i en skola så får man gå lite tidigare till duschen efter jumppan, när man har mens. Såklart kanske alla vet att man antagligen har mens då man går tidigare, men man behöver iaf inte riskera att nån ser ens blodiga binda. Sen är det ju mer eller mindre alla som börjar ha mens i högstadiet, så det är ingen som på det sättet bryr sig om nån går tidigare. Om mer eller mindre alla har mens så är det ju vardagen för alla endera dagen.
Det är ju inget alternativ att hoppa över duschen då man har mens då det är ännu viktigare att sköta sin hygien under mensen för att man inte ska få en massa infektioner och dylikt. Prata med din jumppa lärare och säg att det känns jobbigt att duscha samtidigt som de andra. Jag tror nog att du kan få gå före. Om det nu mot förmodan skulle vara någon okänslig lärare som inte förstår så kan du ju gå in på wc och ta bort bindan och så genast gå till duschen och så samma väg sen igen, från duschen via wc och sätta ny binda. Men ibland kommer det ju blodigt vatten när man duschar så jag skulle nog rösta för att man får gå tidigare och duscha när man har mens. Om det känns jobbigt att fråga så gå via skolhälsovårdaren och fråga om hon kan upplysa jumppaläraren att ni borde få göra så här. Det ska inte behöva vara något problem. Världens mest naturliga sak!
Hälsar ungdomsinformatören Sanna