Mens utan äl?
01.07.2014
Hej!
Jag hade mens för ca 1 1/2 vecka sedan och nu har jag precis fått den igen... Hade dessutom oskyddat sex häromdagen och är nu rädd för att jag är gravid eftersom att mensen nu är oregelbunden och jag har ingen koll på när jag har eller ska ha äl. Har läst att chansen att man bli gravid under mensen är väldigt liten men nu om jag inte haft äl sedan förra mensen så kan ju det betyda att jag har det nu, samtidigt som min blödning..
Tog akut p-piller förra månaden och därför är nog mensen orgelbunden men ska jag vara orolig för att jag är gravid? K

Ungdomsinformatören Liselott svarar
07.07.2014
Hej K!
Tyvärr är det omöjligt att svara på hur stor risken är att du är gravid just nu. Precis som du skriver så gör ofta akut-p-piller mensen väldigt oregelbunden för ett tag före och det kan vara svårt att veta om det är en ordentlig mens eller inte. Men man skulle ju nog tro att om det åtminstone är en någorlunda riktlig mens, att ett eventuellt befruktat ägg då skulle rinna ut tillsammans med blodet och slemhinnan som blodet suttit i. Det kan vara att den förra mensen, för 1½ vecka sedan, var en så kallad tömningsblödning efter akut-p-pillren, och att du nu har en mera ordentlig mens, men som sagt, svårt att veta.
Vårt råd är hursomhelst att du väntar en vecka nu och sedan tar ett graviditetstest. Man ska ju hursomhelst alltid ta ett graviditetstest tre veckor efter att man använt akut-p-piller. Vi vet att det är jobbigt att gå omkring och oroa sig och vänta, men det lönar sig inte heller att ta ett test för tidigt. Skulle det mot förmodan vara så att du är gravid, så är det inte säkert att mängden av speciellt graviditetshormon i urinen skulle vara tillräckligt hög för att testet ska känna av det innan det gått 7-10 dagar efter den dag då du borde ha fått mens (om du räknar enligt den menscykel du hade före du tog akut-p-pillret).
Så håll ut lite till och testa dig sedan! Och skydda dig nästa gång du har sex, okej? Helst med kondom (om du inte är 100% på att partnern inte har någon könssjukdom) och kanske det lönar sig att fundera över något mera långsiktigt preventivmedel?
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av barnmorskornas tidigare svar om akut-p-piller mm)